Naše dítě je ...

Naše dítě je poprvé v MŠ

Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat.

 

Jak dítěti pomoci?

  • Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je, co se tam bude dít, jaké ho čekají radosti, ale že se mohou vyskytnout i těžkosti. Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“
  • Ujistěte ho, že mu věříte, že nástup do školky zvládne a nikdy školkou nevyhrožujte. Dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest.
  • Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že je jediné, které neumí dojít na záchod nebo obléknout kalhoty.
  • Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte. Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něj nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinností – vy práci, vaše dítě školku.
  • Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu dítěti s jistotou řekněte, že odcházíte, ale také ho ujistěte, že se vrátíte. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
  • Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (hračku, plyšáka). K překonání zábran z nového prostředí pomůže drobnost, která připomíná domov.
  • Rozlučte se krátce. Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
  • Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat, ale neodcházejte narychlo nebo ve vzteku. Dítě ale musí být ubezpečeno v tom, že je máte rádi, i když jste je dali do školky.
  • Komunikujte s učitelkou. Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
  • Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte.
  • Plňte své sliby, říkejte dětem pouze pravdu. Dítě lépe snáší větší zátěž než nejistotu.
  • Nepřiznávejte lítostivě, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také. Rodič musí být dítěti oporou.
  • Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.

 

Co potřebuje dítě do školky:

  • přezůvky do třídy (ne pantofle – z bezpečnostních důvodů)
  • 2 plastové podepsané hrníčky na pití – do třídy a na pobyt venku
  • čisté, účelné a pohodlné oblečení do třídy: tričko, tepláky, legíny, sukni, šaty,…
  • oblečení na pobyt venku – pohodlné, přizpůsobené změnám počasí (v teplejším období krátké i dlouhé kalhoty) a hlavně takové, které lze umazat – Z HYGIENICKÝCH DŮVODŮ JE NUTNÉ MÍT JINÉ OBLEČENÍ NA POBYT VENKU A DO TŘÍDY
  • na spaní – pyžamo nebo noční košili
  • náhradní oblečení pro případ „nehody“(umazání se, polití se,…): tričko, kalhoty, spodní prádlo, ponožky
  • doporučujeme rodičům, aby děti měly trvale v šatně: gumové holínky, pláštěnku, pokrývku hlavy
  • Všechny věci musí mít děti podepsané jménem, monogramem nebo značkou

Další informace:

  • Provoz MŠ je od 6:30 do 16:30, dodržujte prosím tyto časy a vyzvedávejte své děti nejpozději 16:25.
  • Po obědě děti vyzvedávejte 12:15 – 12:30 a odhlašujte jim odpoledne v aplikaci Twigsee.
  • Veškeré hračky z domova si děti hlídají sami, nedávejte jim žádné cennosti, které by mohly ztratit
  • Na výlety s sebou dávejte dětem batůžek s pitím a pláštěnkou (ne deštník)
  • Buďte ohleduplní k ostatním dětem i učitelkám a dávejte do školky pouze zdravé děti.
  • Omlouvejte prosím děti jak v aplikaci Strava.cz, tak v aplikaci Twigsee

Nevoďte prosím do školky děti nachlazené nebo jinak nemocné!

 

Kdy dítě do školky nepatří:

  • Pokud má zvýšenou teplotu nebo horečku, tj. od teploty 37 °C výše, a to i pokud mělo teplotu den před nástupem do školky.
  • Pokud má rýmu virovou či bakteriální (jak „bílou“, tak „zelenou“), až do úplného vyléčení. Pokud se u dítěte objeví „zelená“ rýma, je vhodné navštívit lékaře.
  • Pokud má intenzivní kašel vlhký, suchý nebo laryngální – štěkavý.
  • S jakýmkoliv infekčním onemocněním, a to i po dobu rekonvalescence (neštovice, spála, 5. a 6. nemoc, syndrom HMFD atd.).
  • Pokud zvrací nebo má průjem – v den, kdy má jít do školky, ale i v den předchozí.
  • Pokud bere ATB anebo je v rekonvalescenci (1. týden po doužívání ATB). Při a po užívání ATB se doporučuje doplnění laktobacilů k úpravě střevní mikroflóry.
  • Pokud má parazitární onemocnění (roupy, vši).
  • S infekčním puchýřnatým onemocněním kůže (impetigo) až do úplného uzdravení.
  • S infekčním zánětem spojivek až do úplného uzdravení (5–7 dní).

 

Jaká jsou opatření, aby dítě, které chodí do školky, bylo co nejméně nemocné?

  • Pokud dítě onemocní, nechat ho doma až do úplného uzdravení.
  • Pokud bere dítě ATB, nevodit ho do školky ihned po dobrání, ale nechat ho ještě 7 dní doma.
  • Nahlásit školce veškerá infekční onemocnění, aby se dále nešířila.
  • Pokud je dítě často nemocné, navštívit svého pediatra.
  • Dítě otužovat, připravovat kvalitní stravu bohatou na vitamíny (vit. D!), pěstovat pohyb – doporučuje se zápis do pohybových aktivit.

 

Pro každého rodiče je nemoc dítěte nepříjemné a obtížné období. Rodiče často ve snaze vrátit se rychle do pracovního procesu, dávají do kolektivu děti nedoléčené. Bohužel je to zpravidla k jejich škodě, oslabený organismus nezvládne nápor bacilů a dítě je pak nemocné opakovaně. I obyčejná rýma je silně nakažlivé onemocnění a v kolektivu dětí se šíří jako lavina. Proti takovýmto nesvědomitým rodičům nemáme my, jako učitelky, bohužel žádnou pravomoc. Evidujeme, když má některé dítě teplotu, kašlem ruší ostatní při spánku nebo je nějak jinak nemocné, ale to je vše co můžeme.

Děti nemocné se samy necítí dobře, běžný režim je pro ně zátěží a zároveň přenášejí infekci na další zdravé děti v kolektivu a i na učitelky. Na nevolnost dítěte nebo podezření nemoci dítěte okamžitě osobně nebo telefonicky upozorňujeme rodiče, ale pouze na nich je, zda si své dítě nechají doma, nebo jej druhý den přivedou do školky znovu.

Spousta dětí má dnes sníženou imunitu, děti po nemoci také a pak jsou zbytečně opět nemocné. Některé děti nemají ani osvojené hygienické návyky, jako je používání kapesníku nebo zakrývání úst při kašlání.

Pokud rodiče dávají opakovaně zjevně nemocné dítě do MŠ, může se ředitelka pokusit s rodiči nemocného dítěte sjednat nápravu, může též o jednání rodičů informovat ošetřujícího pediatra dítěte, v extrémních případech může ředitelka vyrozumět OSPOD (pokud má podezření, že je dítě zanedbáváno). V extrémních případech by dávání zjevně nemocného dítěte do MŠ mohlo být hodnoceno jako porušení školního řádu, a pak může ředitelka MŠ po předchozím písemném upozornění rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání.

Posouzení zdravotního stavu dítěte a toho, zda dítě může do MŠ, je vždy v kompetenci pediatra a na odpovědnosti rodičů. Bohužel však někteří rodiče dokáží být velmi nezodpovědní a neohleduplní k ostatním zdravým dětem a také k rodičům, kteří dodržují veškeré zásady a nechávají si v nemoci své dítě doma.

 

Zkuste si odpovědět na tyto otázky:

  • Jak se cítím, když mi není dobře? Chci být v klidu doma nebo být po celý den aktivní v práci?
  • Jak zajistím péči o své dítě v případě, kdy bude MŠ neplánovaně uzavřena z důvodu nemoci učitelek?